کتاب مقدس در نگاه اندیشمندان غربی
نویسنده
چکیده مقاله:
گزارشى از تعریف، خاستگاه، نویسندگان، تحریف و نابایستههاى کتاب مقدس است. کتاب مقدس از عهد قدیم و جدید تشکیل شده است. نوشتههاى عهد قدیم به سه دسته تقسیم مىشود. گروهى کتاب مقدس را وحى مکانیکى مىدانند، شمارى وحى دینامیکى معرفى مىکنند و عدهاى وحى نمىشناسند. نظریه سوم دیدگاه فلاسفه و اندیشمندان متاخر است. بولتمان، کرى، و لف، تولستوى، بوئر و... کتاب مقدس را وحى الهى نمىخوانند. این گروه از دانشمندان به دو شاخه تقسیم مىشوند. عدهاى ناسازگارى آیات و دیگر نقایص کتاب مقدس را علت وحیانى نبودن آن مىدانند و بعضى به آن جهت که معجزه را به دیده انکار مىبینند کتاب مقدس را وحى نمىشناسند. هاکس آمریکایى اسفار پنجگانه را وحى الهى مىداند اما برخى چون اسپینوزا به دلایلى اسفار پنجگانه را نوشته ابن عزرا مىخواند نه موسى. مسیحیان، عهد جدید و اناجیل را نوشته عیسى نمىدانند و درباره نویسندگان انجیلها اختلاف دارند. عهد جدید با عهد قدیم ناسازگار نشان مىدهد. آیات کتاب مقدس با یکدیگر در ستیز هستند هر یک ادعایى دارند که آیات دیگر آن را بر نمىتابد. افزون بر این آیات کتاب مقدس با یافتههاى علمى و اعتقادات و باورها نیز ناسازگار است. ناسازگارى انجیلها از یک سو آنها را در معرض شک و تردید قرار مىدهد و هماهنگى و شباهت آنها به گونهاى دیگر. این همانندىها به اندازهاى زیاد است که نمىتوان استقلال هر انجیل از دیگر انجیلها را باور داشت. عدهاى تحریف کتاب مقدس را ادعا مىکنند و دلایلى عرضه مىدارند.
منابع مشابه
عشق در کتاب مقدس با تأکید بر نگاه ژوزف مورفی و ابن عربی
ریشة بخش مهمی از ادبیات غنایی خاور میانه را باید در کتب آسمانی عهد عتیق و عهد جدید یافت. از منظر این کتب، خداوند و عشق مساویِ همند و عشق در ذره ذره موجودات عالم گسترش یافته است. در متون اولیة اسلامی محبّت به طور متعادل به عنوان رابطهای دو طرفه میان خدا و بنده وجود داشته است، امّا تجربة عشقی با چنان غلظت که آغازگرِ آن خدا باشد، برگرفته از انجیل است که بعید نیست در قرن دوم هجری با ترجمه شدن متون یون...
متن کاملعدالت از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و غربی
در نظر بسیاری از اندیشمندان غربی، حقوق طبیعی، قوانین حاکم بر آفرینش و انسان است که برای کمال و سعادت انسان خلق شده و تبدیل ناپذیر است و وظیفه انسان کشف آن است و می باید دولت و حقوق موضوعه براساس آن شکل گیرد تا روابط جامعه به تعادل برسد. عدالت و حقوق طبیعی باید قانون را تکمیل، تصحیح یا تلطیف نماید. عدالت حد وسط در امور، برابری فرصتها در میان افراد برابر، اعتدال قوای روحی تحت فرمان عقل، غلبه عقل ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 17-18
صفحات 318- 345
تاریخ انتشار 1999-07-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023